7 powodów, dla których warto jeść fasolkę szparagową

Niewiele  warzyw, dba o serce, nerki i kości tak skutecznie, jak fasolka szparagowa-zwłaszcza zielona. Koniecznie dodajmy ją do swojej diety! fasolka zielona, zawiera więcej wit. A i kwasu foliowego, żółta jest bogatsza w potas i fosfor. Niezależnie od kolor, fasolka szparagowa dostarcza cennych składników odżywczych i chroni organizm przed groźnymi chorobami.



  • Chroni serce. Pracę układu krążenia wspomagają zawarte w niej potas, kwas foliowy, przecwiutleniacze, wit. B6, magnez i ryboflawina. Obniżają także ciśnienie i zapobiegają udarom. Regularne jedzenie fasolki pomaga też obnizyć poziom złego cholesterolu, zwłaszcza trójglicerydów, co zapobiega miażdżycy i zawałowi serca.
  • Dba o kości. Fasolka jest cennym źródłem białka, wapnia i żelaza. Wit. K sprzyja wchłanianiu się żelaza, dlatego też fasolka szparagowa powinna znaleźć sie w diecie kobiet 50+, szczególnie w okresie menopauzy.
  • Dba o układ moczowy. ugotowane strączki działają moczopędnie i przyspieszają usuwanie kwasu moczowego z organizmu, dzięki czemu wspomagają leczenie artretyzmu, chorób nerek i pęcherza moczowego.
  • Zapobiega leukopenii, czyli groźnemu spadkowi leukocytów. Szparagówka, dostarcza dużo kwasu foliowego, który wspiera produkcje białych krwinek i wzmacnia odporność organizmu.
  • Wspomaga walkę z cukrzycą. Ma niski indeks glikemiczny (15 IG). Zawiera białko, po zjedzeniu którego następuję powolny wzrost poziomu cukru. Nie są tez potrzebne duże ilości insuliny, by go przetworzyć. Te właściwości są szczególnie cenne we wczesnej fazie choroby.
  • Opóźnia procesy starzenia. Fasolka zawiera te same karotenoidy co marchew i pomidor, pomimo iz jej kolor jest różny. Zawartość antyoksydantów i flawonoidów również chroni przed działaniem wolnych rodników.
  • Łagodzi objawy menopauzy. Fasolka zawiera związek zbliżony budową do żeńskich hormonów, które obniżają częstotliwość uderzeń gorąca, które występują podczas menopauzy.


DOMOWA APTECZKA

W kuracjach leczniczych najlepiej sprawdza się wywar z gotowanej fasolki.

NA OBRZĘKI I ARTRETYZM 4 łyżki posiekanych strączków zalej 2 szkl. ciepłej wody. Odstaw na 3 godz. Gotuj pod przykryciem 3 minuty. Odstaw na 15 minut i przecedzić/ Pij 2-3 razy dziennie po pół szklanki odwaru (miedzy posiłkami) jako środek moczopędny i pomocniczy w leczeniu artretyzmu.
PRZY CUKRZYCY 20 dag wysuszonych na słońcu strąków fasoli rozdrobnij, zalej 1 l wody. gotuj ok. 30 min. Odstaw na cała noc., przecedź. Pij po szklance wywaru co pół godziny, aby obniżyć poziom cukru.

 

UWAGA

Surowa fasolka szparagowa, zawiera faginę-trujące białko, którego toksyczność zmniejsza się w procesie suszenia i zupełnie eliminuje w trakcie gotowania. Nie nalezy więc, pod żadnym pozorem, jesc fasolki na surowo!