Konsekwencje ograniczenia ruchu

Nieodłączną konsekwencją ograniczenia ruchu są choroby zwane chorobami cywilizacyjnymi.

Bezczynność ruchowa prowadzi do wielu schorzeń, które nie są groźne jedynie w latach młodzieńczych a ciągną się przez całe życie. Wiele chorób ujawnionych w dorosłym życia czerpie swój początek właśnie z lat szkolnych.

Brak ruchu młodego człowieka początkowo objawia się wadami postawy takimi jak skrzywienie kręgosłupa, wadami kończyn czy deformacją stóp. Siedzący tryb życia prowadzi głównie do nadwagi i otyłości, która wpływa ujemnie na układ krwionośny prowadząc do nadciśnienia tętniczego i miażdżycy. Zbyt mała dawka ruchu potęguje również rozwój takich chorób jak cukrzyca, osteoporoza czy astma.

Choroby wywołane brakiem ruchu:

  • Wady postawy:
  • Plecy okrągłe
  • Plecy wklęsłe
  • Plecy okrągło-wklęsłe
  • Plecy płaskie
  • Boczne skrzywienie kręgosłupa (skoliozy)
  • Wady kończyn dolnych
  • Kolano koślawe
  • Kolano szpotawe
  • Stopa płaska
  • Stopa płasko-koślawa
  • Stopa wydrążona
  • Nadwaga i otyłość
  • Choroby układu krążenia
  • Miażdżyca
  • Choroba niedokrwienna serca
  • Cukrzyca
  • Osteoporoza
  • Astma

Formy rekreacji korzystnie wpływające na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka:

  • Pływanie
  • Gimnastyka
  • Fitness
  • Nordic walking
  • Jazda na rolkach
  • Jazda na rowerze
  • Bieganie
  • Narciarstwo biegowe
  • Jazda na łyżwach

Ćwiczenia aerobowe (oparte na intensywnej wymianie tlenowej)

przyspieszają prędkość pracy serca i oddychania, poprawiają sprawność serca i płuc.

Przykłady:

  • szybki marsz, jogging i pływanie.

Ćwiczenia wysiłkowe, kulturystyka i ćwiczenia z obciążeniem

pomagają w budowie i utrzymaniu prawidłowego stanu kości i mięśni poprzez ich pracę przeciwko sile ciążenia.

Przykłady:

  • podnoszenie ciężarów.

Ćwiczenia równowagi i rozciągające

poprawiają równowagę fizyczną i elastyczność, co zmniejsza ryzyko urazów.

Przykłady:

  • delikatny stretching, taniec, joga, sztuki walki i tai-chi.