Płatki owsiane czyli jeden z najzdrowszych pokarmów świata

Płatki owsiane, to doskonały produkt spożywczy. Zapewni doskonałe źródło energii, dobrych nisko przetworzonych węglowodanów, sporą porcję białka oraz solidną porcję tłuszczów wielonienasyconych (tych pożądanych tłuszczów). Zawierają ogromną ilość błonnika, pomaga to w poprawie pracy układu pokarmowego czyli perystaltykacji jelit, Mogą być elementem śniadania, II śniadania, obiadu, posiłku po treningowego.



Wyróżniamy dwa rodzaje płatków owsianych: płatki owsiane tradycyjne, zwyczajne oraz płatki owsiane błyskawiczne. Te pierwsze są bardzo nisko przetworzone, Z kolei te drugie są poddawane różnym procesom, dzięki którym można je szybko przygotować, jednakże tracą przy tym swe witaminy i minerały. Dlatego powinnyśmy wybierać płatki owsiane zwyczajne (górskie). Zawierają bardzo dobre źródło węglowodanów. Charakteryzuje się ono niskim indeksem glikemicznym. Oznacza to, że energia z tych tłuszczów uwalniana jest bardzo powoli. To ich przewaga nad innymi płatkami pochodzącymi np. z pszenicy nawet tymi z pełnego ziarna. Takie powolne uwalnianie węglowodanów sprawia, że dużo łatwiej można spalać tkankę tłuszczową,  jesteśmy także mniej narażeni na występowanie chorób cywilizacyjnych takich jak: cukrzyca typu II. Dzięki temu też, łatwiej jest nam spalać tkankę tłuszczową. Mają w swoim składzie ogromną ilość błonnika, co poprawia perystaltykacje jelit, i daje uczucie sytości. Ponadto niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe sprzyjają obniżeniu niekorzystnego cholesterolu (LDL).



Płatki to doskonały produkt dla ludzi z problemami naczyń krwionośnych, chronią serce, zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów jelita grubego, obniżają ciśnienie krwi. Są bogatym źródłem magnezu, który koi nerwy i wzmacnia mięśnie.  Płatki owsiane dostarczają bardzo dużo wartości odżywczych przy stosunkowo niewielkiej liczbie kalorii. Poprawiają wydolność fizyczną. Warto zjeść owsiankę do godziny przed planowanym treningiem poprawia metabolizm i zwiększa wytrzymałość. Płatki owsiane zawierają bardzo dużo witamin i minerałów: cynku, magnezu, wapnia, potasu, witaminy B6. Warto dodać, że kwasy tłuszczowe zawarte w płatkach owsianych hamują wchłanianie wapnia, by tego uniknąć i móc wykorzystać tenże mikroelement naszej diety, wystarczy dodać tylko kilka kropel cytryny. W celu zachowania w płatkach owsianych swoich pozytywnych walorów, najlepiej je zalać ciepłą wodą lub mlekiem na 30 min albo dodać do jogurtu.

Zatem warto zacząć dzień od owsianki lub go skończyć, gdyż tryptofan w nich zawarty, przekształci się w melatoninie a ta zagwarantuje nam spokojny sen.